La Dra. Sara García, psicooncòloga de Kālida Sant Pau, ens dóna algunes pautes

Celebrar un Nadal a mida, la millor opció per a les persones amb càncer

• El Nadal és un període en el qual es comparteixen moments molt especials. Tanmateix, quan el nostre estat de salut no és el desitjat pot suposar un focus d’estrès per por de no complir les expectatives que marca el ritual per aquestes dates.
  • El càncer i els seus tractaments no s’aturen per Nadal i és important tenir-ho en compte per poder actuar en conseqüència. Planificar els dies festius en funció de com et trobes i no a l’inrevés, pot ser un bon punt de partida.

Barcelona, 15 desembre 2017.- El càncer i el seu tractament no implica només una alteració corporal, també causa canvis emocionals. La incapacitat per realitzar activitats que abans es feien sense pensar genera frustració i ràbia; no trobar-se bé empeny a l’aïllament social i una infinitat de canvis i limitacions físiques obliguen a dissenyar una nova rutina.

Quan en aquestes circumstàncies arriba una celebració com el Nadal, potser pugui semblar obligatori minimitzar la malaltia, el malestar o la preocupació i actuar “com si res passés”, però és evident que alguna cosa passa i és important prendre’n consciència.

“Preguntar a la persona amb càncer què necessita i planificar els dies festius en base a com es troba, és un canvi de perspectiva molt recomanable per encarar aquestes dates”, explica la Dra. Sara García, psicooncòloga del Centre Kālida Sant Pau, qui ens ofereix un seguit de suggeriments que donaran pistes tant al malalt com al seu entorn més proper.

Preparar-se per les festes

És important anticipar determinades situacions per poder adaptar-les a la nova realitat i afavorir així la sensació d’equilibri i serenitat. Aquestes són algunes indicacions que la psicooncòloga recomana als pacients:

Establir expectatives assolibles

Comença per confeccionar una llista en la qual descriure què vols fer i a qui vols veure durant les festes. No oblidis que sempre pots canviar d’opinió.

Ser realista amb les teves limitacions actuals, sobretot si has de fer tractament durant el Nadal, és bàsic.

És aconsellable compartir tasques. Si habitualment ets la persona responsable d’un àpat assenyalat i no et trobes bé, sol·licita a un altre membre que s’encarregui de fer-ho.

Expressar necessitats i emocions

Si et sents trist o tens dificultats per gestionar les teves emocions en aquestes dates assenyalades, compartir-lo amb la teva família pot ser alliberador.

Recorda que no tens l’obligació de realitzar cap activitat si no estàs bé. Practicar l’assertivitat i compartir amb el teu entorn allò que vols fer o no, pot ser d’ajut per a tu i per als que t’envolten.

Ser amable amb un mateix

Cal tenir present que les celebracions no tenen per què ser perfectes, dona’t permís per viure aquests dies de la millor manera que puguis.

Reposar, pren-te temps per a activitats que t’ajudin a sentir-te bé.

Observa les teves emocions sense qüestionar-te per això. Els canvis d’humor i la sensació de viure en una “muntanya russa emocional” són habituals quan tens càncer i en aquestes dates encara més.

Planificar activitats senzilles

El cansament és un dels efectes secundaris més habitual durant els tractaments, de manera que convé evitar un nombre elevat de visites o viatges llargs.

Informa els que t’acompanyen de la teva necessitat de realitzar petits descansos al llarg del dia. Si ets fora de casa i consideres que vols tornar abans del que pensaves, comunica-ho als altres sense sentir-te culpable.

L’entorn proper: com actuar

A cuidadors, familiars i amics, també se’ls presenta una situació nova que els pot generar dubtes sobre com actuar davant les celebracions.

Per al cuidador/a principal, aquests dies suposen un repte difícil d’afrontar ja que impliquen preocupacions afegides a una situació de per si adversa. Per mantenir un bon estat físic i anímic és imprescindible que no assumeixi més del que pot fer. Segons l’opinió de Sara García, el cuidador també ha de cuidar-se “és beneficiós aprendre a dir ‘no’ quan sorgeix una proposta o sol·licitud que implica afegir nous rols amb una càrrega extra “, afirma.

Probablement, el nivell de cansament i la son siguin superiors al que és habitual, per tant, convé que el cuidador no es sobrecarregui amb activitats que li resten energia. L’important és estar junts, gaudir i aprofitar qualsevol ocasió per compartir-la amb la persona estimada.

Els que van a passar el Nadal al costat de persones que segueixen un procés oncològic, han d’actuar amb naturalitat, “Hem de pensar que cada persona és única i la manera en què afronta el càncer, també. Preguntar-li què necessita, ens donarà claus. Oferim-li el nostre suport i la nostra companyia, que valorarà més que qualsevol regal. I, sobretot, respectem els seus temps de descans, encara que impliqui canvis en la logística de les celebracions “, comenta.

Potser aquest Nadal sigui diferent a tots… però també pot ser una experiència inoblidable.

Sobre:

*Fundació Kālida, constituïda el 2016 a Barcelona amb l’impuls de la Fundació Privada Nous Cims així com la Fundació Privada Hospital de la Santa Creu i Sant Pau, Kālida  promou un model d’assistència psicosocial per a pacients amb càncer centrat en la persona. El seu objectiu és crear centres, situats a pocs metres dels Serveis d’Oncologia dels hospitals públics de referència en tractaments del càncer, amb espais per acollir i acompanyar les persones que ho necessitin així com als seus familiars, amics o cuidadors. Kālida s’inspira en el model d’atenció psicosocial de l’ONG escocesa Maggie’s, formant part de la seva xarxa internacional de centres. El primer centre a inaugurar serà Kālida Sant Pau, que obrirà les portes a principis del 2019 al recinte de l’Hospital de Sant Pau de Barcelona.

Contacte amb premsa
María Pía Rodríguez del Pozo